Quins principis pedagògics ha d’aplicar un bon monitor d’escacs?
– El nen/a ha de tenir contacte físic amb la matèria d’estudi. Per tant, pràctica immediata després de l’explicació teòrica.
– L’alumne ha de ser actiu a les classes. Preguntar-lis cada dos per tres.
– Conéixer a fons amb el pas del curs cada alumne en particular: caràcter i circumstàncies. Recordo que un cop un professor em va comentar: “Jo faig la classe per a tots i no puc estar pendent de com és un i com és un altre”. Cert, però la manera de tractar un o altre ha de ser diferent, ja sigui amb preguntes, amb motivació, manera de parlar-los, etc.
– El monitor no s’ha d’enganxar a la pissarra sense moure’s durant la classe. S’ha de passejar i en parlar canviar el to de veu de tant en tant.
– El grau de dificultat de les explicacions ha d’anar de menys a més i garantim així que no s’avorreixen els més destacats.
– En començar una classe refrescar amb preguntes el que s’ha explicat a l’anterior.
– Potenciar la tàctica, la combinació, la imaginació, la memòria, etc. adequant el nivell a cada classe i edat.
– Deures per treballar a casa divertits i que els pugui compartir amb família i amics.
– Estimular i motivar els alumnes constantment per evitar que algú s’avorreixi. Per mi el pitjor que hi ha és quan un pare, mare o tutor comenta: “És que s’avorreix a classe”. Buff!!!!! no ho suporto, perquè això evidentment és culpa del monitor.
– Control de la classe mitjançant disciplina i que cadascú l’execute com sap o pugui, però és imprescindible.
– Tindre objectius en començar el curs que anirà en funció dels coneixements dels alumnes. És molt difícil que dues classes diferents amb alumnes diferents, però del mateix curs i edat tinguin objectius iguals.
– I generalitzant diré que el monitor d’extraescolars és una feina molt, molt, molt difícil perquè estem a les mans dels alumnes ja que en no ser matèria obligatòria i si per qualsevol raó s’esborren de l’activitat sigui pel motiu que fos el perjudicat sempre serà el monitor encara que realment no sigui culpa seva. I afegeixo una cosa més un bon monitor o professor de qualsevol matèria ha de ser autodidacta i això es té d’arrel o no se’n té. Grans professors amb titulacions han fracassat per no saber transmetre els coneixements i altres amb menys han triomfat.